Liknande annonsering för spel som för alkohol och tobak?

Sveriges regering har startat ett samråd med tanken att införa ett reform för spelannonser så man kan anpassa dem till marknadsföringen som vi ser hos alkohol och tobak. För att backa upp beslutet tittade man på situationen ur en  folkhälsosynpunkt; där lagändringen skulle vara till för att skydda konsumenterna. I förslaget trycker man på att de som upplever spelrelaterad skada är mer benägna att uppleva psykisk ohälsa, ekonomiska problem och socialt utanförskap.

spelannonser-ny-lag-alkohol-spel-casinotitten

Det svenska Finansdepartementet konsulterar kravet på ”särskild moderering” för marknadsföring av spel från och med  juli 2022 på grund av folkhälsoskäl.

Samma kvalifikation som för alkohol

Ändringarna i spellagen kräver “särskild måttlighet” i annonser med avsikt att klassificera spel på samma sätt som alkohol på grund av risken för missbruk. För närvarande kräver lagen helt enkelt en ändring.

regler-spel-alkohol-ny-spellag-casinotitten

Man föreslår "särskild reform"

Spelmarknadsundersökningen föreslår i förslaget att marknadsföring av spel bör undantas från lagen om yttrandefrihet, eftersom det innehåller ett kommersiellt inslag som innebär att det bör regleras av vanlig lag.

I förslaget vill man se ändring i annonsering & marknadsföring

I stället skulle spel marknadsföras på samma sätt som alkohol  i Sverige idag; varigenom marknadsföringen ”inte får vara påträngande, omfatta uppsökande eller uppmana människor att använda alkohol.” Finansdepartementet tillade att kravet på särskild moderering gäller det medium som annonser visas i, innehållet och utformningen av annonseringen och alla andra marknadsföringsmetoder.

Dessutom måste detalj, typografi och layout ”bedömas mot bakgrunden och kravet på särskild moderering”.

De nya förslagen har avvisats av Sveriges Branschföreningen för Onlinespel (BOS)

BOS-generalsekreterare Gustaf Hoffstedt sa: ”Svenskt licensierade speloperatörer har sedan en topp 2018-2019 halverat sina reklamintekter. Jag förstår inte hur låga investeringarna i marknadsföring måste vara för att regeringen ska vara nöjd.

”Spelannonsering från svenska licensierade spelföretag fyller en viktig funktion för en säker och trygg spelmarknad. Annonsering stärker motiveringen för spelkonsumenter att välja svenskt licensierat spel istället för den oroväckande höga andelen olicensierat spel. “Redan idag läcker var fjärde spelkrona ut ur licenssystemet när det gäller onlinecasinon, och med det sipprar också det starka konsumentskyddet.”

Inte första gången Finansdepartementet får kritik

Det här är inte första gången som BOS kritiserar finansdepartementets förslag, efter att ha motsatt sig delar av spelmarknadsundersökningen och en föreslagen förlängning av landets “insättningstak” för spel tidigare i år. Den Svenska Spelinspektionen gav dock beröm till det tidigare förslaget i med tanke på den pågående epidemin.

Mer Spel & Casinonyheter

Copyright © 2018-2022 | Casinotitten.se - Alla rättigheter förbehålls.